Oavsett vart du vänder dig, nämns Cloud Computing överallt i IT-branschen. Men vad är molnet och var finns det? Och viktigast av allt, hur kan det hjälpa ditt företag?
Begreppet molnet har funnits i flera decennier, även om namnet har ändrats några gånger. Redan på 1970-talet fanns det fjärrprocesser baserade på IBM:s stordatorer som gav en mycket primitiv version av datadelning. Denna teknik kallades datacenter och var den allra första iterationen av det som nu kallas molnet.
Molnet är enkelt uttryckt en metod där man använder fjärrnätverksservrar på Internet för att enkelt lagra, hantera, få tillgång till och bearbeta data. Detta kan jämföras med att lagra data på din hårddisk eller i ditt lokala nätverk.
Utvecklingen av datormolnet
Det första omnämnandet av molnet i dess moderna bemärkelse skedde 1996, då Compaq nämnde det utförligt i ett av sina interna dokument. Det var inte förrän tio år senare som begreppet tycktes slå igenom när Googles dåvarande vd Eric Schmidt introducerade begreppet vid en teknikkonferens 2006.
Molnet fortsatte sedan att bli ett mer konkret begrepp året därpå, när stora aktörer som Amazon och Microsoft började nämna det och tillhandahålla ”molnbaserade” tjänster.
Numera blir skillnaden mellan lokal och molnbaserad databehandling allt tunnare. Molnet blir alltmer integrerat med allt vi använder, från Adobes tjänst Creative Cloud till Microsoft Office 365 och hundratals produkter däremellan. Dessa produkter kan ha ett grundprogram som ligger på vår lokala hårddisk, men majoriteten av innehållet lagras i molnet och måste därför nås med en aktiv internetanslutning.
Fördelar med Cloud Computing
Molnet är mycket fördelaktigt för företag och personliga medel. Föreställ dig att du kan lagra hundratals terabyte data utan att behöva oroa dig för den fysiska lagringen av nämnda enheter, som servrar eller stationära datorer. Det är mycket möjligt med molnet. Istället för att ha enorma serverrum som är avsedda för att lagra alla dina data är allt du behöver en internetanslutning för att få tillgång till just den informationen.
På grund av minskningen av servrar innebär det också att kostnaderna för att driva dessa servrar minskar. Mindre elektricitet används, mindre utrymme (mer utrymme för expansion!) behövs och färre saker att underhålla.
En annan stor fördel är den enkla rörligheten. Istället för att behöva befinna sig på en specifik plats för att få tillgång till de data som du kan behöva kan du logga in var som helst för att hämta dem. Tänk dig att du sitter hemma och arbetar med en presentation klockan 22.00 för ett möte som hålls klockan 8.00 följande dag. Du är på väg att avsluta, men inser att du hade sparat en viktig fallstudie… på ditt skrivbord på jobbet. Denna typ av skräck kan förhindras med molnlagring – du kan helt enkelt logga in på ditt konto för att ladda ner den viktiga studien, avsluta presentationen och få en hel natts sömn.
Olika typer av molntjänster
Det finns hundratals sätt som Cloud Computing kan vara till nytta för ditt företag. Några exempel på olika typer av molntjänster:
- Mobila appar
- Webbplatser
- Tjänster för säkerhetskopiering och återställning av data
- Sakernas Internet
Tänk efter: de flesta saker som du gör på nätet betraktas som en del av molnet. Microsofts Office Online (inklusive Word, Excel, Outlook osv.) är en molnbaserad tjänst, liksom Google Drive. Apples iCloud är också en mycket tydligare form av molnbaserad lagring.
SaaS, PaaS och XaaS
Har du hört akronymerna SaaS, PaaS, XaaS eller kanske till och med IaaS? De står alla för ”X”-as-a-Service, som Software-as-a-Service eller Everything (X)-as-a-Service. De är alla typer av molnbaserade erbjudanden. Om du vill veta mer om akronymerna ”-aaS” kan du gärna läsa om dem på den här bloggen på HaikuMind.
Trots alla fördelar som Cloud Computing kan erbjuda finns det flera källor som inte anser att det är tillräckligt trovärdigt att stödja. Vissa företag oroar sig för att de inte kan hämta sina data om det blir ett internetavbrott, eller att vissa villkor för vissa molntjänster gör det tveksamt om deras data faktiskt är företagets eller det företag som är värdföretagets immateriella egendom. Facebook och Instagram hävdar till exempel att de har rätt att använda de foton som du laddar upp till deras tjänster på vilket sätt som helst.